Er moet ons iets van het hart… Wij stellen ons al enige tijd vragen over de gewoonte en maatschappelijke verwachting om pakjes gratis te verzenden. Zo lijkt het alsof transport en de bijhorende maatschappelijke en ecologische kost niet bestaan. Het wrange gevoel dat we als kleine speler met een focus op kwaliteit en duurzaamheid, gedwongen worden om een aantal grote firma’s (met vaak veel minder kwalitatieve producten) achterna te hollen, willen we kwijt. Vervoer heeft een kost en die moet (en mag) volgens ons gezien en gevoeld worden, ook door de bestellende consument die iets thuis wil laten leveren.
Onze ‘gratis’ verzending vanaf een bestelling van 30 euro zetten we na 10 jaar dan ook stop vanaf 1 januari 2022. Wij zijn, om ethische en commerciële redenen, niet meer bereid om deze onterecht verborgen kost (die voor ons inmiddels is opgelopen tot bijna 20% bij een bestelling van 30 euro), nog langer te dragen. De vervoerskost zit namelijk niet vervat in onze theeprijs. San-thee is niet enkel een online winkel: wij bedienen veel klanten die in onze winkel producten kopen of hun bestelling zelf komen afhalen. Wie online bestelt en per post laat leveren, moet zich bewust zijn van de leverkosten en ook bereid zijn om deze te dragen.
We hebben onlangs allemaal gezien waar de ‘gratis verzending-drang’ toe leidt: nadat we vorig jaar om technische en (eerlijk is eerlijk) financiële redenen zijn overgestapt van Bpost naar PostNL, kregen we via de media te horen dat deze firma het niet nodig vond om de spelregels inzake personeelstewerkstelling en -verloning te volgen, met kinderarbeid, oneerlijke concurrentie en schijnzelfstandigheid tot gevolg. San-thee wil dergelijke praktijken niet steunen. Daarom kozen we om opnieuw voor Bpost te kiezen. Onze prijzen voor verzending zullen de prijzen van Bpost volgen. Daarnaast willen we graag onze klanten die binnen een straal van 10km van onze winkel wonen blijven bedienen met de fiets voor de helft van de verzendingskost via de post (dit enkel tijdens de warme/droge maanden van het jaar – vanaf maart t.e.m. oktober).
Inmiddels hopen we dat je ons standpunt inzake vervoerkosten begrijpt en dat we jou in de toekomst mogen blijven verwelkomen als klant.